تکنولوژی Glonass چیست؟

در این مطلب توضیح می دهیم تکنولوژی glonass (گلوناس) چیست و این سیستم موقعیت یابی چه تفاوت ها و شباهت های با جی پی اس دارد و کریوت چگونه از این قابلیت به منظور بالابردن قدرت و کیفیت ردیابی در دستگاه هایی که تولید و روانه بازار کرده بهره برده است. بطور کلی glonass یکی از تکنولوژی های مورد استفاده که در مسیریابی و رهیابی خودرو ها به شمار می رود که معمولا بسیاری از افراد اطلاعات کمی در این رابطه دارند و سیستم های ردیاب خودرو را بیشتر با gps  به خاطر می آورند در حالیکه گلوناس از لحاظ زمان توسعه و معرفی ، سیستمی مدرن تر به شمار می رود. چرا کریوت از هر دو تکنولوژی در دستگاه های خود استفاده می کند؟ این دو چه تفاوت هایی با هم دارند؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

سیستم glonass چیست و چه کاربردی دارد؟

گلوناس یا glonass کوتاه شده عبارت Global Navigation Satellite System به معنی سیستم ماهواره ای ردیابی و موقعیت یابی جهانی می باشد که توسط ارتش روسیه ارائه شده و شباهت های زیادی با جی پی اس آمریکا و مجموعه موقعیت یابی گالیله اروپا دارد. این مجموعه متشکل از شبکه‌ ای از ماهواره های جداگانه با نام  اوراگان می باشد که در ردیابی نقطه ای کاربرد دارد.

اگرچه این دو سیستم در یک دوره زمانی طراحی و ارائه شدند ، اما تکنولوژی glonass در چند مرحله توسعه و بروزرسانی شده و می توان گفت تا حدودی دقت و کارایی بهتری نسبت به رقیب آمریکایی خود دارد.

ایده اولیه glonass برپایه ردیابی هواپیماهای جت و موشک های بالستیک استوار است ، اما بعدها از این تکنولوژی در ردیابی وسائل نقلیه نیز بهره برداری های فراوانی شد. امروزه نیز بسیاری از غول های تولیدکننده تلفن های همراه مثل اپل ، سونی و… چیپ های glonass را در گوشی های موبایل ساخت خود تعبیه کرده اند تا کاربران بتوانند از این تکنولوژی در کنار جی پی اس بهره ببرند.

نحوه کار سیستم glonass چگونه است؟

شاید برایتان جالب باشد بدانید بخش های اصلی تکنولوژی glonass چیست و چگونه کار می کند؟ این تکنولوژی از چند بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول به تشخیص وضعیت ماهواره نسبت به صور فلکی اختصاص دارد که توسط مجموعه ای از ماهواره ها این بخش پشتیبانی می شود. که با دقت بسیار بالا نقش مکمل یکدیگر را دارند و به سرعت اطلاعات و داده های بدست آمده از سطح زمین را ثبت و ضبط می کنند. البته برای این منظور در نقاط مختلف کره زمین به خصوص در کشورهای روسیه ،چین ، کوبا ، قطب جنوب و حتی برزیل ، پایگاه های glonass ایجاد شده تا علاوه بر بالا بردن قدرت ردیابی ، رقابت نزدیک تر این تکنولوژی نسبت به gps را محقق سازد.

تفاوت های فنی gps با glonass چیست

اولین تفاوت این دو تکنولوژی در کشورهای سازنده آنهاست. با تکنولوژی glonass می توان گفت در حوزه ردیابی روسیه در مقابل آمریکا قد علم کرده. اما تفاوت های فنی این دو را باید بیشتر توضیح دهیم.

ماهواره های پشتیبان جی پی اس تعداد بیشتری دارند ، 32 ماهواره در 6 خط چرخشی! در حالیکه گلوناس با 24 ماهواره در 3 خط پشتیبانی می شود. با این حال این تکنولوژی در حال توسعه با سرعتی چند برابر جی پی اس می باشد.

مقایسه تفاوت و شباهت glonass با gps

اگرچه عمده ترین تفاوت میان این دو سیستم به چگونگی ارتباط بین دریافت کننده های اطلاعات است که می تواند نشان دهنده کیفیت و قدرت glonass باشد. در GPS  از فرکانس های رادیویی مشابه و با کدگذاری متفاوت به منظور ارتباط مجموعه ماهواره هایی که در بالا اشاره کردیم استفاده می شود. این درحالیست که  تکنولوژی GLONASS اگرچه از همان امواج بهره می برد ، اما کدهای منحصر به فردی دارد و این یعنی ارتباط بهتر ماهواره ها در یک مسیر کاملا امن.

در هر حال هر دو سیستم از نظر دقت قابل قبول هستند ، اما باز هم تفاوت هایی دیده می شود. به همین دلیل کریوت از هر دو سیستم در ردیاب های خود بهره برده تا در هر شرایطی ارتباط با وسیله نقلیه قطع نشود. بسیاری اعتقاد دارند که دقت glonass پایین تر است ، اما باتوجه به اینکه دقت این تکنولوژی در نیمکره شمالی به خصوص در نزدیک مرزهای روسیه بیشتر است و ایران در نیمکره شمالی قرار گرفته ، یک تکنولوژی ردیابی عالی برای وسائل نقلیه در ایران محسوب می شود.

بیشتر بدانید: اهمیت جی پی اس (gps) در وسائل نقلیه

آخرین اطلاعات در مورد تکنولوژی glonass

توسعه و راه اندازی اولین نسل تکنولوژی glonass از سال 1976 آغاز شد. نخستین ماهواره های شبکه گلوناس با طول عمر سه سال طراحی شدند که پس از چند سال فعالیت از چرخه خارج شدند که در ادامه نسل بعدی با طول عمر بیشتر و قابلیت های پیشرفته تر در سال 2001 وارد مدار زمین شد و طی سالهای بعد نیز مرتبا ارتقا و بروزرسانی داده شده اند. همچنین در سال های 2003 و 2011 نسخه های جدیدتر و بروزرسانی شده ای این تکنولوژی رونمایی شد.

طبق آخرین اخبار و اطلاعات با قرار گرفتن ماهواره نسل جدید گلوناس روسیه در مدار زمین که توسط موشک Soyuz 2-1b در سال 2020 به فضا ارسال شد ، دقت و قدرت این تکنولوژی بالاتر رفته است. همچنین این ماهواره برای فعالیت تا سال 2030 یعنی عمر 10 ساله طراحی و ساخته شده است و نیروی آن توسط سلول های خورشیدی تامین می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *