گیرنده نهایی برای ارائه‌دهندگان خدمات دلیوری هم نعمت است و هم عذاب. اگر چه این حوزه فرصت‌های زیادی را برای درآمدزایی فراهم می‌کند، اما تحویل کالا به مصرف‌کننده نهایی مساله‌ای پیچیده است. اگر چه نرخ سفارشات آنلاین هر سال رشدی 25 درصد دارد، کسب‌وکارها هم نیاز به این دارند که علاوه بر برطرف ساختن نیازهای مصرف‌کننده رویکرد خود در تحویل را به صورت همزمان مورد ارزیابی قرار دهند. اما چگونه می‌توان با استفاده از یک راهکار هوشمندتر و قابل اطمینان‌تر، بر چالش‌های این حوزه فائق آمد.

تحویل به گیرنده نهایی چیست؟

آخرین قسمت از هر فرایند تحویل قبل از اینکه کالا به مقصد نهایی برسد را «گیرنده نهایی» می‌گویند. این یک لحظه حیاتی برای هر خریداری است و آخرین نقطه‌ای است که مشتری با یک برند در ارتباط است.

چالش‌های فعلی تحویل به گیرنده نهایی چیست؟

چالش شماره 1- هزینه

تحویل به گیرنده نهایی هزینه هنگفتی به مالکان کسب‌وکار تحمیل می‌کند. به خصوص همانطور که اکثر مشتریان تصور می کنند و انتظار دارند باید هزینه حمل و نقل از فاکتور آنها حذف شود. با توجه به اینکه گیرنده نهایی بیش از نیمی از کل هزینه‌های تحویل را شامل می‌شود، کسب‌وکارها باید به بار مالی این فرایند واقف باشند.

پس از ثبت سفارش، انتظارات تنظیم می‌شوند و زمان شما برای انجام سفارش طبق وعده آغاز می‌شود. مهم است که استراتژی برنامه‌ریزی مسیر خود را برای بهینه‌سازی در جهت بهره‌وری ارزیابی کنید وگرنه ممکن است در مسیر اشتباهی حرکت کنید.
چه عواملی بر هزینه‌های تحویل به گیرنده نهایی اضافه می‌کند؟

  •  پنجره زمانی : بازه زمانی که برای تحویل کالا به مقصد پیش‌بینی شده است.
  •  زمان تحویل: زمان بین ثبت سفارش تا تحویل آن
  •  زمان بارگیری و تخلیه: زمانی که برای بارگیری و تخلیه بار صرف می‌شود
  •  پارک کردن: مدت زمانی که انتظار می‌رود راننده خودرو را در محدوده بارگیری یا تخلیه پارک کند.
  •  زمان‌بندی مجدد: زمانی که تحویل به گیرنده نهایی به هر دلیلی (ترافیک، تعطیلی مغازه، مسدود بودن جاده و …) انجام نمی‌شود

با این حال، زمان مهمترین اثر را روی هزینه‌ها دارد. محاسبات نشان می‌دهد که یک تا دو سوم کل هزینه‌های تحویل به زمانی که در موقعیت مکانی مشتری صرف می‌شود، بستگی دارد.

چالش شماره 2 – انتظارات مشتری، اولویت هستند

با توجه به اینکه 74 درصد مشتریان تحویل رایگان را عامل اصلی خرید می‌دانند، هزینه‌های تحویل اکنون به منظور بهبود تجربه مشتری نادیده گرفته شده است. با این حال شرکت‌های بزرگی چون آکازون و نوردستورم هزینه تحویل را به عنوان یک خدمت رایگان به مشتری ارائه کرده و این موضوع را به مزیت رقابتی خود تبدیل کردند.

برخی از انتظارات مشتریان در رابطه با فرایند تحویل به شرح زیر است:

  •  66 درصد می‌خواهند تحویل سریع و فوری داشته باشند.
  •  57 درصد خواستار زمان تقریبی تحویل هستند
  •  54 درصد بیشتر از یک روز منتظر نمی‌مانند
  •  50 درصد راحتی بیشتری می‌خواهند

چالش شماره 3- کنترل گیرنده نهایی غیرممکن است.

 

اگر چه شما می‌توانید طرحی فوق‌العاده داشته باشید، یک زیرساخت عالی و استخدام نیروی کار بهره‌ور و مسوولیت‌پذیر چالش‌هایی هستند که شما هر روز با آن دست و پنجه نرم خواهید کرد.

مشتریان همیشه می‌توانند تهدیدی برای مسیرهای تحویل شما باشند. در صورتی که از تحویل ناراضی باشند یا نیاز به برنامه‌ریزی مجدد داشته باشند، این موضوع می‌تواند کل مسیر راننده شما را متوقف کند. تعامل با مشتریان می‌تواند چالش‌های متعددی را به همراه داشته باشد و بنابراین مهم است که زمان را در سایت هنگام برنامه‌ریزی از قبل برنامه‌ریزی کنید.

علاوه بر مشتریان، شما همچنین ترافیک، تصادف، مسدودیت جاده و مشکلات فصلی را هم تجربه خواهید کرد.

راه حل گیرنده نهایی : از کارایی طرح خود استفاده کنید و در عین حال مشتریان را راضی نگه دارید.

سفارش‌ها را دسته‌بندی کنید: با دسته‌بندی سفارشات بر اساس قوانین مجاورت نرم‌افزار برنامه‌ریزی مسیر، شما می‌توانید اطمینان حاصل کنید که تحویل‌ها در یک محله، آپارتمان یا مجتمع کسب و کار می‌تواند توسط یک راننده انجام می‌شود.

مشتریان همیشه می‌توانند تهدیدی برای مسیرهای تحویل شما باشند. در صورتی که از تحویل ناراضی باشند یا نیاز به برنامه‌ریزی مجدد داشته باشند، این موضوع می‌تواند کل مسیر راننده شما را متوقف کند. تعامل با مشتریان می‌تواند چالش‌های متعددی را به همراه داشته باشد و بنابراین مهم است که زمان را در سایت هنگام برنامه‌ریزی از قبل برنامه‌ریزی کنید.

هدف قرار دادن مناطق پرجمعیت

• تراکم مسیر: تراکم مسیر موضوع جالبی است. بدین معنا که درون یک منطقه یا محل خدمات، سفارشات برنامه‌ریزی شما نزدیک به هم باشد. هر چقدر مقاصد شما در یک مسیر به هم نزدیکتر باشد، مسیر شما بهینه‌تر خواهد بود. با افزایش تراکم مسیر شما از مزایای زیر برخوردار خواهید بود:

  •  کاهش مسافت طی شده
  •  زمان بیکاری محدود
  •  زمان بیشتر برای برنامه‌‎ریزی با مشتریان
  •  کاهش زمان تلف شده
  •  هزینه سوخت کمتر

پایگاه مشتری فعلی خود را ترسیم کنید و ببینید آیا می‌توایند سفارشات را با هم گروه‌بندی کنید. تعیین کنید که آیا باید مناطق خدمات را وابسته به حجم کسب و کار خود محدود یا گسترش دهید.

از ناوگان ترکیبی استفاده کنید

بسته به مدل کسب و کار و مناطق تحت پوشش، احتمالا شما به سرمایه‌گذاری روی حالتهای مختلف حمل و نقل نیاز داشته باشید. با ظهور محبوبیت دوچرخه‌های برقی، مزایای استفاده از آنها در کسب و کار هم ثابت شده است. مصرف کمتر سوخت، توانایی عبور از کوچه‌ها و پارک‌ها، هزینه نگهداری پایین‌تر در مقایسه با وانت و کامیون، از مزایای این وسایل به حساب می‌آیند.

برنامه وسایل نقلیه و رانندگان را تا حد ظرفیت برنامه ریزی کنید

برنامه‌ریزی مسیر خود را بر اساس توانایی راننده و ظرفیت بار خودروی خود انجام دهید. این موضوع تضمین‌کننده یک روز کاری کارآمد خواهد بود و باعث می‌شود که رانندگان شما پربازده‌تر و مسوولیت‌پذیرتر باشند.

مروری بر سنجه‌های کلیدی عملکرد
• نرخ تحویل به موقع
• برنامه‌ریزی‌شده و واقعی
• زمان بیکاری
• انحراف از برنامه

چه چیزی تحویل به گیرنده نهایی را مهم می‌کند؟

این بخشی از فرایند است که برای مشتریان بسیار مهم بوده و می‌تواند موجب ایجاد یا از بین رفتن اعتبار شما شود. تحویل به گیرنده نهایی آخرین مرحله زنجیره تامین است، نقطه‌ای که وسیله نقلیه حامل شما از انبار خارج شده و به دست مشتری می‌رسد.
اکثر مردم از همه چیزهایی که در فرآیند تحویل رخ می دهد بی اطلاع هستند، زیرا آنها خرید خود را انجام داده اند و اکنون منتظر هستند تا شما به تعهد خود عمل کنید.

فرض کنید شما انتظار یک تحویل مهم را می‌کشید. اگر تجربه خوبی از تحویل داشته باشید و محموله خود را در زمان معقولی دریاقت کرده باشید احتمالا مجددا این سفارش را خواهید داد و کسب و کار آنها را به دوستانتان توصیه می‌کنید.

از سوی دیگر، زمانی که شما تجربه منفی داشته باشید، می‌توان آن را به پس از خرید نسبت داد. این می تواند دلیل دریافت کالای آسیب دیده یا تحویل از دست رفته باشد. شما به راحتی می توانید با تعریف یک پنجره زمانی و ایجاد یک برنامه واقعی و دقیق برای رساندن راننده خود به موقع به آنجا، از یک اشتباه برنامه ریزی جلوگیری کنید.

تجربه تحویل به گیرنده نهایی برند شما بدون هزینه یا چالش نیست. از تحویل رایگان تا ارسال در همان روز، انتظارات مشتریان بسیار بالاست و خرده فروشان مصمم به یافتن راه حل هستند. بنابراین، چگونه می‌توانید تجربه‌ای را که مصرف‌کننده‌ها انتظار دارند، تجربه کنند؟ ارائه کنترل بر زمان تحویل و خدمات قابل اعتماد، راه طولانی را برای اطمینان از رضایت مشتری دارد، هرچند اگر از نرم افزار برنامه ریزی مسیر استفاده نمی کنید، این می تواند یک کابوس لجستیکی باشد.

با استفاده از نرم‌افزار مسیربندی و ردیاب GPS کریوت شما توانایی خواهید داشت:

  • مسیرهای رانندگان خود را به راحتی برنامه‌ریزی کنید
  • مسیرها را به راحتی اصلاح کنید
  •  نظارتی کامل روی زمان رسیدن تک تک رانندگان خود داشته باشید
  •  رسید تحویل الکترونیک
  •  ردیابی تحویل در لحظه

و موارد دیگر…

تحویل به گیرنده نهایی اغلب اوقات پیچیده‌ترین جنبه زنجیره تامین است. اما این بدان معنا نیست که نتوان بر این چالش‌ها غلبه کرد. برنامه‌ریزی پویا با استفاده از نرم‌افزار توزیع کریوت می‌تواند تجربه بهتری را به شما بدهد.

نرم افزار برنامه‌ریزی مسیر چگونه به کسب و کار توزیع شما کمک می‌کند؟

  •  کاهش هزینه‌ها
  •  برنامه‌ریزی پویا
  •  احتساب پنجره زمانی چندگانه
  •  برنامه‌ریزی بهترین منابع
  •  ارائه شفافیت به مشتریان

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *