انتخاب سنجههای درست تحویل به گیرنده نهایی موجب تضمین تحویل به موقع، کاهش هزینهها، کمکردن چالشها، بهبود دقت و ارتقا بهرهوری نیروی کار میشود. اتخاذ سنجه مناسب برای تحویل به گیرنده نهایی به شما دادههای مورد نیاز برای تحلیل و طراحی استراتژیهای درست برای عملیات لجستیک را میدهد. دادههای تجمیعی به شما کمک خواهد کرد که میزان پیشرفت و عملکرد تحویل را سنجیده و رسیدن کالا به مقصد نهایی را تضمین کند. این دادهها کیفی و کمی بوده و میتواند برای تعیین شاخصهای عملکردی کلیدی (KPI) برای عملیات تحویل به گیرنده نهایی استفاده شود. سنجهها و KPI به منظور رسیدن به اهداف خاص و بهبود عملکرد کلی کسبوکار استفاده میشوند.
اما مهمترین سنجههای تحویل به گیرنده نهایی چه مواردی هستند؟
1. سنجههای عملیاتی
برخی معیارها وجود دارند که میتوانند جزئیات عملیات توزیع و تحویل را مورد سنجش قرار دهند.
• پیشرفت: این معیار نشان دهنده تعداد مقاصدی است که در هر لحظه در مسیر بازدید شده است.
• تعداد توقفها: این معیار به تعداد کل آدرسها یا مقاصد در مسیر اطلاق میشود.
2. استفاده از وسیله نقلیه
معیارهایی هم وجود دارد که برای سنجش میزان استفاده از وسیله نقلیه باید نظارت شوند.
• هزینه: شما باید هزینه بازدید و خدمتدهی به مقاصد در مسیر را محاسبه کنید.
• هزینه سوخت: این معیار تحویل به گیرنده نهایی به شما کمک میکند که میزان مصرف سوخت روزانه برای تحویل را ردیابی کرده و در صورت لزوم هزینههای غیرضروری را کاهش دهید.
• حجم: این معیار حجم کل بار وسایل نقلیه را محاسبه میکند.
• تعداد: شما باید تعداد بستههایی را که در هر ماموریت و در کل مسیر جابجا میکنید، پیدا کنید.
• درآمد: شما باید به صورت تخمینی درآمد حاصل از توزیع را محاسبه کنید.
• وزن: شما باید کل وزنی که در هر ماموریت یا در کل روز تحویل میدهید را داشته باشید.
3. مسافت
در خصوص مسافت هم برخی سنجهها وجود دارند که یک شرکت فعال در حوزه تحویل باید آنها را در نظر بگیرد.
• مسافت تخمینی : این معیار به کل مسافت برنامهریزی شده اطلاق میشود.
• مسافت طیشده واقعی: این مقدار به کل مسافتی است که در حقیقت راننده با استفاده از برنامهریزی شما طی کرده است.
4. سنجههای زمانی
برخی از مهمترین سنجههای زمانی که شما باید در نظربگیرید شامل موارد زیر است:
• زمان تخمینی ماموریت: این معیار به کل زمانی که قرار بود خودروها در مسیر صرف کنند، اطلاق میشود.
• زمان واقعی ماموریت: این معیار زمانی که واقعا رانندهها برای تکمیل ماموریتهای خود رانندگی میکنند، گفته میشود.
• زمان توقف: به زمانی گفته میشود که خودرو در مقاصد برای تحویل بار توقف میکند. البته زمانهای دیگری که خودرو غیرفعال و متوقف هست هم شامل این سنجه میشود.
• آغاز ماموریت: مدت زمانی که طول میکشد خودروی حامل از انبار به اولین مقصد برسد
• پایان ماموریت: مدت زمانی که طول میکشد خودرو از آخرین مقصد به انبار برسد.
• زمان ماندن در ترافیک : شما باید بتوانید کل زمانی که راننده در ترافیک مانده را محاسبه کنید.
• کل زمان خدمت رسانی : این معیار، مدت زمان برنامهریزی شده برای کل فرایند توزیع را نشان میدهد.این معیار به بهبود جریان کار و صرفهجویی در هزینهها کمک میکند.
• زمان واقعی خدمت رسانی: به زمانی گفته میشود که سرویس دهی به تمام آدرسها در واقعیت انجام شده است.
• کل زمان: این یک سنجه حیاتی است. شما باید بتوانید کل زمان ماموریتها را محاسبه کنید.
5. نرخها
در این خصوص هم میتوان دو سنجه اصلی و مهم را تعریف کرد
• هزینه به ازای پیمایش: سنجه هزینه به ازای پیمایش به شما یک شاخص خوب در خصوص مخارج روزانه میدهد. شما میتوانید هزینه هر کیلومتر پیمایش را از تقسیم کل هزینه توزیع به کل مسافت محاسبه کنید. این هزینه باید شامل حقوق رانندگان، هزینه سوخت، مخارج خودرو و هزینههای متغیر نظیر هزینههای خرابی و دستمزدهای گاه به گاه باشد.
• سود به ازای پیمایش: این معیار به سود تخمینی به ازای هر کیلومتر پیمایش مسیر اطلاق میشود. شما میتوانید برای محاسبه این سنجه کل سود توزیع را به کل مسافت طی شده تقسیم کنید.
6. چگالی
برخی از معیارهای چگالی که میتواند به عنوان سنجه در نظر گرفته شوند شامل موارد زیر است:
• چگالی تعداد مقاصد به ازای مسافت: شما میتوانید با تقسیم کل مقاصد به کل مسافت طی شده، این سنجه را محاسبه کنید.
• چگالی توقف به ازای هر ساعت: شما میتوانید با تقسیم تعداد کل مقاصد بر کل زمان توزیع، این سنجه را بدست بیاورید.
• چگالی تراکنش به ازای هر ساعت: تقسیم کل سفارشات به کل زمان توزیع یک سنجه دیگر به شما خواهد داد.
• حجم به مسافت: این نسبت با تقسیم کل حجم توزیع شده به کل مسافت طی شده حاصل میشود. همین سنجه را میتوان برای وزن و تعداد هم محاسبه کرد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.