چگونه بهره‌وری ناوگان در دوره شیوع covid-19 را افزایش دهیم؟

بهره وری ناوگان های خودرویی اهمیت زیادی برای مدیران دارد ، به خصوص در دوره ای که شاهد همه گیری کرونا ویروس مرگبار به نام covid-19 هستیم. اما راه حل چیست؟ چگونه بهره وری ناوگان را در این شرایط افزایش دهیم؟ متاسفانه شیوع سریع  COVID-19  تأثیر زیادی بر صنایع مختلف در سراسر جهان گذاشته است. به خطر افتادن جان انسان ها در نتیجه شیوع ویروس کرونا وضعیت کسب و کارها را تغییر داده و دولت ها ، شهروندان و صاحبین مشاغل با مشکلات اقتصادی فراوانی روبرو شده اند.

توصیه به قرنطینه و پرهیز از سفرهای غیرضروری و به حداقل رساندن ارتباط با سایر افراد بسیاری از صنایع را تحت تاثیر شدید قرار داده است. پس  باید فکر دیگری داشت. در این شرایط کسب و کارهایی موفق خواهند بود که بتوانند خود را با این شرایط وفق دهند و از ایده های جدیدی جهت ارتباط با مشتریان ، خدمات رسانی ، فروش و کسب درآمد در دوره وجود covid-19  استفاده نمایند.

تاثیر کرونا ویروس covid-19 بر ناوگان‌ها

برای یافتن راهکار برون رفت از این شرایط ، می توانیم ناوگان ها و شرکت های اروپایی را الگو قرار دهیم. از ماه مارس ، همه گیری  COVID-19 تأثیر شدیدی بر تمام صنایع در اروپا گذاشت. در این میان ناوگان های خودرویی یکی از کسب و کارهایی بودند که به علت تغییر در رفتار خرید ، الگوی تقاضای محصولات ، تغییر در الگوی سفارشات ، تغییر و کاهش سفرها و… شرایط جدیدی را تجربه کردند.

مدیران ناوگان مجبور بودند در مدت زمان كوتاهی فعالیتهای روزانه ای که قبل از کرونا انجام می داند را تغییر دهند. بسته به فعالیت اصلی ناوگان ، شاهد دو نوع تغییر در فعالیت ناوگان ها بودیم. برخی از شرکت هایی که در حوزه جابجایی افراد فعال بودند ، با کاهش تقاضای شدید روبرو شدند.

برخی از شرکتهایی که در حوزه حمل و نقل کالا فعالیت می کردند ، تغییر سفارشات را تجربه کردند. بنا به نیاز عموم مردم ، درخواست برای کالاهای پزشکی و بهداشتی افزایش چشمگیری داشت. پس نه تنها نوع کالاهایی که باید جابجا شوند تغییر یافت ، بلکه برخی از ناوگان ها مجبور به فعالیت بیشتر نیز شدند. برخی از رانندگان مجبور بودند در تمام طول روز فعالیت داشته باشند و برخی از ناوگانها نیروی کار جدیدی را استخدام کردند. در ایران نیز اوضاع تاحدودی به همین منوال پبش رفته.

در این میان ، فعالیت زیاد خودروها ، عدم تامین قطعات به دلیل تعطیلی برخی از کارخانه ها و دشواری در تامین قطعات مصرفی خودرو ، تحریم ها ،مشکلی بزرگ بر سر راه مدیران ناوگان بوده است.

اما برخی از شرکت ها توانستند به خوبی این وضعیت را مدیریت کنند ، زیرا از سامانه های قدرتمند مدیریت ناوگان بهره می بردند.

مدیریت ناوگان در دوره شیوع COVID-19

بسیاری از شرکتها افزایش بهره وری ناوگان در زمان شیوع covid-19 را تجربه کردند . قطعا دلیل آن چیزی نیست به جز نرم افزارهای مدیریتی ناوگان که امکان بررسی ، تحلیل و کنترل آنلاین و بدون دردسر را به مدیران داده است. برخی تصور می کنند که این ابزار ، فقط ردیاب خودرو است ، درصورتی که مجموعه ای کامل تر و با قابلیت های بیشتر است.

اگر شما نیز مایل به بهبود بهره وری ناوگان تحت هدایت خود هستید ،طبیعتا نصب و راه اندازی یک سامانه الکترونیکی که امکان مدیریت و کنترل آنلاین را به شما بدهد ، بسیار موثر و راهگشا خواهد بود. این سامانه در تشخیص و اجرای موارد زیر به شما کمک خواهد کرد تا هم پرسنل را در مقابل کرونا محافظت کنید و هم شرایط اقتصادی و مالی بهتری را برای ناوگان فراهم نمایید.

ارتقای نگهداری و تعمیرات خودرو

نگرانی های بسیاری در صنعت ناوگان درباره کاهش کار وجود دارد. ممکن است برخی ناوگان ها در شرایط شیوع کرونا با کمبود بودجه مواجه شوند و با مشکلات زیادی سروکار داشته باشند ، در همین حال برخی دیگر به دلیل افزایش بار یا درخواست باربری ، کسب و کار خود را رونق دهند.

اگر ناوگان شما در این وضعیت کمتر از حد معمول فعالیت کاری را تجربه می کند و با کمبود منابع مالی مواجه شده اید ، باید نگاه ویژه تری به نگهداری و تعمیرات خودروهای ناوگان داشته باشید.

صرف نظر از تقاضای فعلی ، برنامه ریزی تعمیر و نگهداری پیشگیرانه برای جلوگیری از خرابی خودروها ضروری است. با داشتن یک برنامه کامل و دقیق که به کمک نرم افزار مدیریت ناوگان ایجاد می شود می توانید بهره وری را بهبود دهید.

با مدیریت تعمیر و نگهداری در یک ابزار مدیریت مبتنی بر سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری  ، مدیران ناوگان می توانند یادآوری تعمیرات را بر اساس ساعت کارکرد خودرو یا مسافت پیموده شده ایجاد کنند و مانع از ایجاد هزینه های اضافی و سرسام آور شوند. همین نکته در شرایطی که اوضاع اقتصادی در نتیجه شیوع کووید-19 به هم ریخته می تواند در سود شرکت تاثیر زیادی داشته باشد.

مدیریت از راه دور

به دلیل شیوع کرونا ویروس ، بسیاری از مدیران ناوگان و کارمندان اداری برای جلوگیری از ابتلا از راه دور کار می کنند. این موضوع می تواند برای مدیران بسیار چالش برانگیز باشد ، مگر اینکه با استفاده از ابزارهای آنلاین بتوانند به راحتی عملکرد و شرایط ناوگان را مدیریت کنند.

خوشبختانه ، مدیریت ناوگان از راه دور توسط نرم افزار کریوت به خوبی امکان پذیر است. برای جلوگیری از تاخیر در روند نگهداری ، بهترین استراتژی برقراری ارتباط با پرسنل و رانندگان بصورت مستمر است. با کمک چنین نرم افزاری می توانید دائما با کارکنان مربوطه در ارتباط باشید بدون اینکه از خانه خارج شوید.

ناوگان هایی که برای فروشندگان شخص ثالث خدمات ارائه می دهند ، می توانند از قابلیت یکپارچه سازی فرآیند ها توسط سامانه مدیریتی ناوگان بهره مند شوند. علاوه بر این چنین نرم افزاری صرفه جویی مناسبی را در زمان و سایر هزینه ها برای شما به همراه دارد.

پس دست به کار شوید و برای انجام آنلاین فعالیت های خود سیستم های نرم افزاری ناوگان را راه اندازی کنید تا با تیم و کارکنان خود به سرعت و از راه دور در تعامل باشید.

کاهش خطر ابتلای پرسنل به covid-19

مسلما سلامتی و ایمنی جانی کارکنان و پرسنل ، یکی از مهم ترین فاکتورها برای مدیران و تصمیم گیران است. زمانی که به کمک سامانه نرم افزاری کریوت ، بسیاری از فرآیند ها بصورت آنلاین انجام شود و نیازی به حضور فیزیکی فرد نباشد مسلما خطر ابتلا به covid-19 کاهش می یابد.

اما تصور کنید درصورتی که تعداد زیادی از رانندگان و کارکنان ناوگان مبتلا به کرونا شوند ، این مسئله نه تنها سلامتی و جان آنها را تهدید می کند ، بلکه موجب از دست رفتن نیروی کار ماهر شما می شود و بهره وری را شدیدا کاهش می دهد. همچنین به کمک این نرم افزار می توانید از سلامت راننده مطلع شوید ، رعایت پروتکل های بهداشتی را گوشزد کنید. به این صورت که می توان با برنامه ریزی نرم افزاری در کریوت ، کاملا ناظر بر رفتار و عملکرد کارکنان بود ، حتی از نظر بررسی نکات بهداشتی!

همچنین می توان یک بخش ضدعفونی تحهیزات و وسائل نقلیه را در قسمت انجام وظایف این نرم افزار تعریف کرد تا با رعایت استانداردهای بهداشتی ، احتمال ابتلایی رانندگان و نیروی کار ناوگان به حداقل ممکن برسد.

مدیریت موجودی

باتوجه به شرایط نامساعدی که در نتیجه covid-19  ایجاد شده ، بسیاری از مالکان ناوگان نگران کمبودهای احتمالی زنجیره تأمین در هفته های آینده هستند. امکان دارد در صورت عدم موجودی یک قطعه ، برخی از خودروهای ناوگان از رده خارج شوند. پس اطلاع از موجودی اهمیت زیادی دارد. اما چگونه می توان این حجم اطلاعات را در لحظه فراخوانی کرد؟

پیگیری موجودی ناوگان ضروری است. با پیگیری دقیق و به موقع ، می توانید از موجودی انبارها در مواقع بحرانی مطلع باشید و بهترین تصمیمات را اتخاذ نمایید.

استفاده از سیستم مبتنی بر وب برای مدیریت قطعات و موجودی ، این اطمینان را حاصل می کند که سطح موجودی شما دقیق بوده و به صورت خودکار درصورت کاهش سطح موجودی به شما هشدار می دهد.

نظارت بر مخارج ناوگان

در نهایت این نرم افزار کمک می کند تا نظارت دقیقتری بر دخل و خرج شرکت داشته باشید و هزینه هایی مثل مصرف سوخت ، مخارج مربوط به تعمیرات و تعویض قطعات را مدیریت کنید.

در شرایط بحرانی همه گیری کرونا ، کاهش مخارج می تواند به بهره وری بیشتر کمک کند و شما نباید در لحظه فکر کنید و اگر در حال حاضر سوددهیی بالایی دارید باید آبنده نگر باشید ، چون امکان هر اتفاقی در شرایط غیر عادی وجود دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و تاثیر بالای این نرم افزار در مدیریت هزینه ها، پیشنهاد می کنیم مقاله کاهش مصرف سوخت با نرم افزار کریوت  را مطالعه نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *