وقتی صحبت از مسیریابی و لجستیک می‌شود، یک سوءتفاهم رایج در مورد دو اصطلاح «برنامه‌ریزی مسیر» و «بهینه‌سازی مسیر» به وجود می‌آید. در حالی که این دو اصطلاح گاهی اوقات به اشتباه به جای یکدیگر به کار گرفته می‌شوند اما حقیقت این است که تفاوت‌های زیادی با هم دارند. بنابراین چیزی که نیاز دارید بدانید این است که چه زمانی این دو اصطلاح با یکدیگر تفاوت دارند؟ در واقع دانستن این تفاوت به توانایی شما برای برآورده کردن انتظارات مشتریان در هنگام تحویل تأثیر می‌گذارند.

برنامه‌ریزی مسیر چیست؟

در اکثر موارد، برنامه‌ریزی مسیر مترادف با نقشه‌خوانی مسیر و توالی مسیر است. برنامه‌ریزی مسیر فرایندی است که در آن فهرستی از سفارشات وارد شده و مقصدهای مربوطه با ترتیبی منطقی برنامه‌ریزی می‌شود. در ظاهر این ممکن است عالی به نظر برسد. با این حال، مشکل زمانی آشکار می‌شود که کمی جزئی‌تر به مساله بپردازید. کاری که نرم‌افزار برنامه‌ریزی مسیر انجام می‌دهد این است که از شما نقطه مبدا را گرفته و سپس مسیری را ترسیم می‌کند از کوتاهترین مسیر برای توقف‌های شما باشد.

با این حال کاری که این نرم‌افزارها انجام نمی‌دهند، در نظر گرفتن تمام نکات ظریفی است که به کسب‌وکار شما اجازه می‌دهد خدماتی استثنایی به مشتریان ارائه داده و در عین حال هزینه‌ها را به حداقل برساند تا از این طریق شما به پتانسیل کامل شرکت دست پیدا کنید.

چه چیزی بهینه‌سازی مسیر را متفاوت می‌کند؟

بهینه‌سازی مسیر به شما کمک می‌کند تا با فرمول‌بندی مسیرهای تحویل بر اساس چیزی فراتر از مسافت، دست بالا را داشته باشید. با یک بهینه‌سازی مسیر درست، الگوریتم‌های پیشرفته به شما اجازه می‌دهند تا کنترل تحویل خود را در اختیار گرفته و اطمینان حاصل کنید که حتی پیچیده‌ترین نیازهای شما بدون از دست رفتن یک فرصت، براورده خواهد شد.

برای مشتریان شما، بهینه‌سازی مسیر به معنای تعامل رضایت‌بخش‌تر با شرکت شماست. وقتی مشتریان شما نیازهای ویژه‌ای دارند، نرم‌افزار بهینه‌سازی مسیر این نیازها را برای تحویل بهتر در نظر می‌گیرد. چه از نظر پنجره زمانی تحویل و چه از نظر تجهیزات خاص مورد نیاز برای حمل کالاهای خاص، بهینه‌سازی مسیر تضمین می‌کند که تحویل با راننده و وسیله نقلیه مناسب برای این کار برنامه‌ریزی شده است.

از نقطه‌نظر کسب‌وکار، بهینه‌سازی مسیر شما را قادر می‌سازد تا تک‌تک جزئیات را تحت کنترل داشته باشید. شما می‌توانید برای هر چیزی پارامترهایی را تعیین کنید. محدودیت وزن وسیله نقلیه، زمان رانندگی، الگوهای انتقال و موارد دیگر، همگی برای بهینه سازی مسیرها مطابق با نیازهای شما در نظر گرفته شده‌اند. نتیجه یک مسیریابی بهینه‌تر برای شرکت و در نهایت توان بیشتر شرکت برای تحویل کالاهای بیشتر در روز است.

علاوه بر این، بهینه‌سازی مسیر به شما چابکی موردنیاز برای سازگاری با شرایط ناگهانی را می‌دهد. با نرم‌افزار برنامه‌ریزی مسیر، یک راننده بیمار یا درخواست لحظه‌ آخری از یک مشتری باید برگشت خورده و باید همه چیز از ابتدا شروع شود. اما به کمک یک نرم افزار بهینه سازی مسیر، شما به راحتی قادر خواهید بود پارامترها را تغییر داده و مسیر بهینه جدید را در تنها چند ثانیه دریافت کنید.

ابزارهای قدرتمند بهینه‌سازی مسیرهمچنین پارامترهایی چون ظرفیت بار خودرو، الگوهای تغییر شیفت مناطق تحت پوشش تعریف شده و محدودیت‌های دیگر را در نظر می‌گیرند. انتظارات و تعاریف بهینه‌سازی مسیر به لطف فرایندهای توسعه چابک و مدل استقرار SaaS به طور مداوم در حال تحول هستند.

هینه‌سازی مسیر بسیار ارزشمندتر از روشهای سنتی برنامه‌ریزی و توالی‌یابی است. همانطور که بهینه‌سازی و برنامه‌ریزی مسیر دو مقوله کاملا مجزا هستند. هیچ دو راهکار بهینه سازی مسیری هم مشابه هم نیستند. با استفاده از نرم افزار مدیریت توزیع کریوت شما می‌توانید به جای صرف ساعتها وقت برای مسیریابی، مسیرهای بهینه را در کمتر از چند دقیقه مشخص کرده و از این طریق روی زمان، سرمایه و استرس کسب وکارتان صرفه‌جویی کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *