چه احساسی دارید وقتی منتظر یک بسته مهم بوده‌اید ولی در نهایت در پایان روز آن بسته به دست شما نمی‌رسد. احساس کلافگی می‌کنید، اینطور نیست؟ اما واقعیت این است که با افزایش تقاضا در فرایند توزیع و تحویل، تعداد محموله‌های به مقصد نرسیده و مرجوعی بیشتر شده است.
ناراحتی مشتری تنها یکی از مشکلات است. هر بسته‌ای که به دست مشتری نرسد موجب افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و انتشار کربن شده و از مسیرهای مختلفی می‌تواند بر کسب‌وکار شما تأثیر منفی بگذارد.

اما در وهله اول چرا یک محموله به دست مشتری نمی‎رسد و چگونه می توانید این مشکل را حل کنید؟

تحویل از دست‌رفته چیست؟

تحویل از دست‌رفته یا کالای مرجوعی به محموله‌ای اطلاق می‌شود که با وجود تلاش زیاد برای تحویل در زمان مناسب یا در مدت زمان مقرر به هر دلیلی به مشتری تحویل داده نمی‌شود. برخلاف تصور رایج، مرجوعی کالا همیشه تقصیر فروشنده یا ارائه‌دهنده خدمات تحویل نیست، بلکه می‌تواند ناشی از اشتباه مشتری یا به دلیل شرایطی خارج از کنترل شخص تحویل‌دهنده باشد.

اما چرا برخی کالاها به دست مشتریان نمی‌رسد؟ در ادامه به چند دلیل پشت کالاهای مرجوعی اشاره شده است.

عدم دسترسی مشتری

عدم وجود گیرنده می‌تواند منجر به این شود که کالا مرجوع شود. از آنجایی که رسید تحویل باید توسط مشتری امضا شود، در صورت نبودن مشتری در محل کالا به مقصد نرسیده و در صورتی که تلاش مجدد راننده برای تحویل به مشتری نافرجام باشد به انبار مرجوع خواهد شد.

آدرس اشتباه

گاهی اوقات آدرسی که به عنوان نشانی مشتری ثبت شده، اشتباه است. یا نشانی قدیمی است و مشتری از آن مکان نقل مکان کرده و احتمالا یا از طرف او یا از سوی مسوولان بخش توزیع آدرس جدید به روز رسانی نشده است.

 

شرایط پیش بینی نشده

ممکن است بلایای طبیعی ناگهانی، حوادث ناگوار یا شرایط ترافیکی خارج از کنترل شخص تحویل دهنده وجود داشته باشد. اگر طوفان بد یا تصادف جاده ای در مسیر رخ دهد، ممکن است راننده نتواند به موقع به مقصد برسد، در نتیجه محموله به مقصد نرسد.

سرقت بسته

یکی دیگر از اتفاقاتی که ممکن است منجر به نرسیدن محموله به مقصد شود دزدی محموله است. البته هرگونه تخلف و تقلبی در فرایند توزیع هم ممکن است بسته را از ماشین خارج و منجر به ناکامی در تحویل بسته شود.

چگونه تحویل از دست رفته می تواند بر کسب‌وکار شما تأثیر بگذارد؟

نرسیدن محموله به مقصد و در نتیجه مشتری ناراضی می تواند به طرق مختلف بر کسب و کار تأثیر بگذارد. اگر در یک تجارت خرده‌فروشی یا توزیع فعالیت دارید، دانستن تأثیرات عدم تحویل از قبل می‌تواند به کاهش خطرات مرتبط کمک کند.

افزایش هزینه‌ها

کالای مرجوعی می‌تواند هزینه‌های لجستیک را افزایش دهد. بخش عمده‌ای از هزینه‌های یک شرکت تولیدی به پخش و توزیع اختصاص دارد و افزایش هزینه‌های لجستیک می‌تواند هزینه‌های کل کسب و کار شما را بیشتر کند. ارسال مجدد کالای مرجوعی به مقصد شامل نیروی انسانی اضافی، زمان اضافی و مصرف سوخت بیشتر است که منجر به هزینه‌های بالاتر می‌شود.

حتی در بدترین سناریو، مشتری درخواست می‌کند تا بسته از دست رفته را با وجود ثبت آدرس اشتباه، تغییر مسیر دهد و بار اضافی برای راننده تحویل ایجاد می‌کند. علاوه بر این، اگر اشتباه از شما باشد، برای آرام کردن مشتری ناامید و شاکی، ممکن است نیاز باشد که بازپرداخت، تخفیف یا تحویل رایگان ارائه دهید تا هزینه‌های متحمل شده در این فرآیند را افزایش دهید.

کاهش درآمد

مشتریان اغلب به منطق و دلیل مرجوع بودن کالا کاری ندارند حتی اگر تقصیر آنها باشد. بنابراین، یک مشتری عصبانی ممکن است شما را مسئول نرسیدن کالا به دستش بداند و می‌تواند برای خرید به سمت رقیب شما حرکت کند و فروش شما را کاهش دهد.

خدشه‌دار کردن شهرت برند

نرسیدن کالا به مقصد می‌تواند منجر به نارضایتی مشتری شود. این می‌تواند منجر به بررسی‌های منفی در رسانه‌های اجتماعی شود و به تصویر و شهرت برند شما آسیب برساند. در نتیجه، این موضوع می‌تواند مشتریان بالقوه شما را از چنگتان در بیاورد، زیرا در هنگام انجام اولین خرید از فروشنده، تمایل دارند به بازخورد مشتری اعتماد کنند.

آلایندگی محیط‌زیست

هر چه تعداد دفعاتی که یک برای رساندن یک محموله به مقصد تلاش می‌کنید بیشتر شود، مصرف سوخت بیشتر می شود. این موضوع منجر به افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط وسایل نقلیه توزیع می‌شود.
بر اساس مطالعه‌ای که در دانشگاه هریوت وات انجام شد، انتشار کربن از یک ون به دلیل عدم تحویل 50 درصد بیشتر از زمانی است که همه تحویل‌ها با موفقیت انجام شود. و دی اکسید کربن اضافی حاصل از دومین تلاش برای تحویل، میزان انتشار کربن را بین 9 تا 75 درصد افزایش می دهد.

چگونه کریوت میزان مرجوعی کالا را کاهش می‌دهد؟

راهکار هوشمند بهینه‌سازی مدیریت توزیع کریوت می‌تواند به شما کمک کند تا میزان مرجوعی کالا را کاهش داده و تأثیر منفی بر کسب‌وکارتان را محدود کنید. اما این راهکار چگونه این کار را می‌کند؟

بهینه‌سازی مسیر توزیع

اگر چه موارد پیش‌بینی نشده خارج از توانایی شماست ولی با استفاده از راهکار هوشمند کریوت و مسیربندی بهینه می‌توانید دستکم از مرجوعی ناشی از نرسیدن به موقع به مقصد جلوگیری کنید. کریوت ترافیک، بار خودرو، اولویت مشتریان و بسیاری از محدودیت‌های دیگر را در نظر می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که تحویل به موقع انجام می‌شود. این موضوع همچنین باعث می‌شود رانندگان مسافت کمتری را طی کرده و میزان انتشار کربن کمتر شود.

به روزرسانی اطلاعات مشتری

یکی از راه‌های دیگری که منجر به کاهش مرجوعی کالا می‌شود به روزرسانی وضعیت تحویل برای مشتری است. شما باید از قبل با مشتریان تماس بگیرید و آنها را در مورد وضعیت تحویل خود به روز نگه دارید. این کار در کریوت با استفاده از پیامک برای مشتریان انجام می‌شود. نرم‌افزار مسیریابی خودرو با اعلان‌ها و ویژگی‌های هشدار به مشتریان ارائه می‌شود که هر زمان که سفارش آنها برای تحویل یا در نزدیکی مکانشان باشد، مشتریان را از طریق ایمیل، پیامک یا تماس‌های صوتی مطلع می‌کند. این ویژگی‌ها به شما کمک می‌کند مشتریان را در جریان نگه دارید، از مرجوعی کالا جلوگیری کرده و مشتریان را خوشحال کنید.

کاهش خطاهای انسانی

پرسنل تحویل‌دهنده می‌توانند هنگام بارگیری اقلام در ون یا کامیون، آنها را اشتباه در داخل خودرو قرار دهند. همچنین مشتری می تواند هنگام خرید آنلاین آدرس تحویل را اشتباه وارد کند. هر دوی این موارد می توانند منجر به از دست رفتن تحویل شوند. ویژگی آدرس به لوکیشن و همچنین حواله‌سازی اتوماتیک کریوت باعث می‌شود این دو اشتباه انسانی به حداقل برسد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *